وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى

و اینکه برای انسان بهره ای جز سعی و کوشش او نیست._ سوره نجم آیه 39

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

معرفی زی پرشین

به نام خداوند جان و خرد

در این پست قصد دارم بسته تک لایو و زی‌پرشین را معرفی کنم. زی پرشین برای تایپ متون می باشد. و البته  بیشتر برای تایپ متون ریاضی استفاده می‌شود. برای استفاده از بسته زی پرشین ابتدا باید یکی از توزیع های تک را روی کامپیوتر خود نصب کنید. که از معروف‌ترین توزیع‌های تک موجود، می‌توان به میک‌تک (MiKTeX) و تک‌لایو (TeX Live) اشاره کرد.این توزیع تِک، شامل کلیه‌ ابزارهای لازم برای حروف‌چینی مانند قلم‌ها، بسته‌های مختلف، ویرایشگرها، نمایشگرها، موتورهای حروف‌چینی و… است. ناگفته نماند نصب لاتک و زی‌پرشین، مانند نصب نرم‌افزارهای معمولی نیست؛ یعنی در اینجا، یک فایل با پسوند exe وجود ندارد که با دو بار کلیک کردن روی آن، فرایند نصب شروع شود. تک لایو و زی‌پرشین، فقط مجموعه‌ای از ماکروها هستند. بنابراین برای نصب تک لایو و زی‌پرشین، باید نرم‌افزار دیگری نصب شود.

لازم است بدانید توزیع میک‌تک، فقط روی سیستم‌عامل ویندوز نصب می‌شود؛ اما تک‌لایو به آسانی روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس هم نصب می‌شود. علاوه بر این، میک‌تک در نسخه‌های جدید خود با حروف‌چینی فارسی با زی‌پرشین مشکل دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که از تک‌لایو استفاده کنید. 

من بیشتر با تک لایو کار می‌کنم. پس برای دانلود تک لایو به صفحه دانلود فایل ایزوی تک‌لایو بروید و فایل texlive2015.iso را دانلود کنید. سعی کنید دانلود این فایل را که دارای حجم 2.6 گیگابایت است را با نرم‌افزارهای مدیریت دانلود، انجام دهید تا اگر در حین دانلود، جریان برق یا اینترنت‌تان قطع شد، بعد از اتصال، دوباره مجبور نباشید که فرایند دانلود را از اول شروع کنید.

 همچنین بهتر است بدانید پس از نصب تک لایو نیازی به نصب زی پرشین نیست؛زیرا زی‌پرشین  در حین نصب تک‌لایو به صورت اتوماتیک نصب می شود.


الهی! پایی ده که با آن کوی مهر تو پوییم و زبانی ده که با آن شکر آلای تو گوییم.

خواجه عبدالله انصاری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

تقویت صبر و عقل

به نام خداوند جان و خرد

در ورای تمام آسایش ها، بی شک  پیش آمده است سینه مان از شدت درد و رنج به تنگ آمده باشد. اما خوش بحال آنان که با حفظ نفس از اعتراض و شکایات با تمام وجود، خویشتن دار و صبور بودند. آنانی که وجود رنج و مصیبت را با آغوش باز مى‏پذیرند تا قوه صبر و عقل خود را تقویت کنند. و آنانی که به ارزش آن پی‌برده‌اند 

براستی شما چقدر در وجود خود چنین سعادتی می بینید؟ و چقدر درک کرده اید که تحمل سختیها و فقدانها و محرومیتها هدایتی است به سوی رشد عقلی.

اما پرسش این است که چگونه می‌توان به این گوهر ارزشمند دست یافت؟

اگر در تحمل سختیها و مصیبتها قدرت صبر داشته باشیم و برای صبر به زود گذر بودن دنیا و تقدیر الهی توجه کنیم. و همچنین ایمان داشته باشیم در تقدیر الهی شکستی وجود ندارد آنگاه از همین ایمان و قدرت صبر درک خواهیم کرد که هیچ حوادثی بطور اتفاقی در زندگیمان رخ نمی دهد و همه چیز نظمی الهی دارد. و برای این اتفاق می افتد که ما را به سمت مرحله یادگیری و رشد عقلی  راهنمایی و هدایت کند.


الهی! اگر خامم پخته ام کن و اگر پخته ام سوخته ام کن.- خواجه عبدالله انصاری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

لباس پاندا یا لباس انسانیت؟

به نام خداوند جان و خرد


در عجبم از کسی که کوه را می شکافد تا به معدن جواهر برسد،ولی خویش را نمی کاود تا به درون خود راه یابد. خواجه عبدالله انصاری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰